“Gelukkig geen examen”

Oh ja, ik wel. Ik was oprecht blij met het feit dat ik dus geen examen had, toetsweek of wat dan ook dat met toetsen te maken had. Maar daar dachten mijn geliefde leraren anders over. He, waarom laten we Isabel (en haar hele klas dan ook maar even) nou niet eens even lekker éxtra pesten door op het allerlaatste moment nog te gaan bedenken dat we nog toetsen moeten geven. Want oh ja, die leraren die o-zo-slim zijn en mij dingen proberen te leren hadden dat niet eerder kunnen zien. Even een column full of sarcasm, maar dat mag wel een keertje toch?

Ik snap het écht niet. Hoe haal je het in je hoofd (na al die toets-loze weken) om op het aller-, maar dan ook echt áller, laatste moment te gaan bedenken dat je nog toetsen moet geven. Oh ja, laten we dat nog maar even doen. En ik heb nog een vakje voor een cijfer open, 3 toetsen en 2 weken. Makkelijk toch? Maar nee, dat is het niet. De leraren hebben makkelijk praten (ookal hoor je ze nog te vaak zeuren over het feit dat ze toetsen moeten nakijken) want zij hoeven alléén maar na te kijken. Wij moeten eerst huiswerk maken (om het überhaupt een beetje te begrijpen) dan moeten we nog opletten in de les, leren voor de toets en ‘m dan ook nog eens maken. Dat is toch echt 4 tegen 1 hoor. En als je dan nog bedenkt dat leraren de toetsen nog moeten maken dan is dat niet waar, want ik heb leraren die niet eens weten wat er in de toets staat. Zo van ‘jij hebt geleerd, jij moet het weten’. Met het argument ‘maar… u bent de LERAAR!?’ kom je ook niet veel verder.

UGH. Dit ga ik éééécht anders doen als ik later leraar wordt (let op het woordje als, ik heb namelijk nog steeds geen idee wat ik wil worden). Misschien moet ik het opschrijven, voordat ik het vergeet ;)

(dit is overigens ook de reden waarom er weinig online komt ;))

Zijn de leraren bij jou op school (als je op school zit) ook zo vreselijk slim?

5 thoughts on ““Gelukkig geen examen”

  1. Flo

    Haha, ik ken dit probleem nog wel van de middelbare school. Nog eventjes en dan ben je er van af ;)

    Reply
  2. deijsprinses

    Als leerkracht kan ik het niet laten maar nakijken duurt vaak langer dan dat iemand (die het gestudeerd heeft) nodig heeft om de toets op te lossen.
    Time managementgewijs is dat natuurlijk helemaal niet goed van die leerkrachten. Lesgeven lijkt heel simpel maar dat is het allesbehalve…

    Reply
    1. Isabel

      Bij ons is er maar 1 leraar waarbij het nakijken langer duurt dan het maken (en dat is dan niet door zijn eigen schuld). De rest stelt het uit of ‘heeft het te druk’. Het lijkt inderdaad makkelijk. Je verteld over iets dat je weet, dat je leuk vind en anderen moeten het maar onthouden ;p

      Reply
      1. deijsprinses

        Dat is waar, je geeft les over dingen die je goed kan maar ik heb ook fysica, geschiedenis, wiskunde en aardrijkskunde moeten doen *kots!*
        Maar een goede lkr helpt wel, vind ik.

        Reply
        1. Isabel Post author

          Klopt. Vakken die saai verteld worden, zijn meteen minder interessant. Hoe leuk je het onderwerp ook vind…

          Reply

Thanks for your comment! I appreciate & read all of them.

